Åben rate er ikke din bedste email marketing ven
Brugte du email markedsføring i 2005 er det forståeligt at open rate (åbningsrate) var et fokus punkt. For dengang var der en rimelig konstant korrelation mellem åben rate og click through rate (CTR) i email markedsføring.
Men tiderne har ændret sig. Også for email markedsføring.
Der er færre modtagere der lader sig påvirke af en snedig emnelinie i emails. Måden dine modtagere intereagerer med din email kommunikation har ændret sig. F.eks. er der stor forskel på hvor (altså på hvilket device) og hvornår en email åbnes.
Desværre er der mange afsendere der anvender email marketing åbningsraten som et successkriterie. Forståeligt nok. For åbningsraten er nem at måle og derfor enkelt at rapportere på. Men for de organisationer der vil have resultater, bør åben rate ikke have en fremtrædende rolle i forhold til vurdering af hvor godt email kanalen klarer sig.
Action rate skal være din nye bedste ven
Open raten er, i bedste fald, indikativ for en perifer interesse i dit budskab. Click through rate (CTR) indikerer en reel interesse (men husk at et link click ofte sker som følge af almen nysgerrighed).
Dit altoverskyggende fokus bør være på det vi hos GIDMA kalder action rate.
Action rate er udtryk for andelen af modtagere der agerer i forhold til dine kritiske mål. Hos GIDMA refererer vi til MWRs (Most Wanted Responses). Så din målsatte action rate bør fokusere på hvilke MWR konverteringer din direkte email kommunikation skaber.
Lad os gøre det helt klart at action rate og conversion rate ikke er det samme. Men det kræver en længere forklaring en anden gang.
Hvad skal dine mål være og hvordan skal du rapportere din fremgang?
Vil du have en skarp mening om hvordan du kan tilrettelægge din email marketing målstyring og rapportering, så kontakt Michael på leander@gidma.dk eller ring 27 28 29 53
Mød eksperten ansvarlig for dette indlæg
Michael Leander skriver på GIDMA.dk om direkte kommunikation, marketing automation, email marketing, og CRM relaterede emner.