Fornylig genlæste jeg Commonsense Direct & Digital Marketing. Egentlig bare for at se om Drayton Birds bestseller stadig kan inspirere. Og det kan den.
Der er ingen tvivl om at Drayton Bird har check på hvordan virksomheder skaber resultater med direkte kommunikation. Det har han bevist talrige gange i hans arbejde med nogle af verdens førende brands. Og det er ikke uden grund at David Ogilvy så et stort lys i Drayton Bird. (Drayton var Ogilvys højre hånd i en årrække)
Da Drayton Bird skrev Commonsense Direct & Digital Marketing var hans udgangspunkt at inspirere til at forstå principperne for direct marketing. Og de principper er stadig relevant i dag, hvor de fleste fokuserer på digitale kanaler, og kun få anvender direct mail.
Mange har enten glemt eller ved ikke at direct marketing principperne er selve grundlaget for god digital markedsføring. Hovedparten af de principper vi i dag anvender digitalt, blev først praktiseret af virksomheder der brugte direct marketing.
Yngre marketing folk tror at vigtige kampagneelementer – f.eks. A/B test og multivariate test – blev opfundet efter internettets indtog. Det er ikke korrekt. Alle former for simple og avancerede marketing tests blev udviklet og udbredt af virksomheder der anvendte direct mail og adresseløse forsendelser i stor stil allerede i 1980érne.
Drayton Birds Commonsense Direct & Digital Marketing bog er virkelig værd at læse igen og igen.
Find bogen her på Saxo (som ebog)
Mød eksperten ansvarlig for dette indlæg
Michael Leander skriver på GIDMA.dk om direkte kommunikation, marketing automation, email marketing, og CRM relaterede emner.